Als dood niet werkelijk dood zou zijn en de mens een onsterfelijke ziel heeft, zijn alle mensen feitelijk onsterfelijk. De doden leven dan ergens anders voort en leggen bij het sterven slechts het aardse leven af om ‘in het hiernamaals’ de ogen weer op te slaan.
1 Timotheüs 6
14 …tot aan de verschijning van onze Heer, Christus Jezus,
15 (…) de Koning der koningen en de Heer der heren,
16 die alleen onsterfelijkheid heeft en een ontoegankelijk licht bewoont…
Eersteling
Paulus zegt hier dat er slechts Eén is die onsterfelijkheid heeft: Christus Jezus. Hij is de Eerste, en tot nu toe Enige, die opgewekt is in onvergankelijkheid. Christus is opgewekt uit de doden, en heeft de dood achter zich, de dood heerst niet meer over Hem (Rom.6:9). Dit in tegenstelling tot andere doden in de Schrift waarvan we lezen dat ze werden opgewekt, zoals Lazarus en de jongeling van Naïn. Zij ontvingen hun oude leven terug en zijn later alsnog gestorven.
de dood onwerkzaam
Het woord dat in 1 Tim.6:16 vertaald is met onsterfelijk (athanasia, G110) komt behalve hier, nog twee keer voor in 1 Korinthe 15. In dit hoofdstuk geeft Paulus een lange uiteenzetting over de opstanding en zegt daar dat Christus de Eersteling is van de ontslapenen (1 Kor.15:20). Hij is de Eerste, die is opgewekt in onvergankelijkheid, heerlijkheid, en kracht (1 Kor.15:42-43). Levendmaking is dus: levend gemaakt in onvergankelijkheid (2 Tim.1:10). Onsterfelijkheid betekent dat de dood buiten werking is gesteld.
Eersteling en eerstelingen
Christus heeft als enige onsterfelijkheid. In 1 Korinthe 15:53-54 wordt de groep beschreven die als eerstvolgende onsterfelijkheid ontvangt. Paulus spreekt hier van een geheim (1 Kor.15:51). Het gaat over de ecclesia, het lichaam van Christus. Bij de parousia zullen de doden in Christus onvergankelijk opgewekt worden en degenen die levend zijn overgebleven tot dat moment, zullen veranderd worden. Zij zullen als sterfelijke mensen, onsterfelijkheid aandoen, een nieuw lichaam ontvangen en weggerukt worden, de Heer tegemoet in de lucht (1 Kor.15:51-54; 1 Thess.4:13-17).
Christus is als Eersteling levend gemaakt. Het woord eersteling(en) verwijst naar de eerste vrucht(en) van de oogst en we komen het begrip in de Hebreeuwse bijbel dan ook vaak tegen (o.a. Ex.34:22; Lev.23:10,17 en 20), omdat de door God aan Israël gegeven feesten en hoogtijden samenhangen met de oogsten.
volgorde
Christus is de Eersteling en wij, als Zijn lichaam, delen in die positie van eerstelingen (Rom.8:23; 2 Thess.2:13) en zullen als eerstvolgende in rangorde worden levend gemaakt (1 Kor.15:23). Maar het verzamelen van de eerstelingen had altijd het oogmerk en de belofte dat de hele oogst zou volgen. God gaat de dood teniet doen, zodat alle mensen onsterfelijkheid zullen ontvangen!
1 Korinthe 15
20 Maar nú, Christus is gewekt uit de doden, de Eersteling van hen, die ontslapen zijn.
(…)
22 Want net zoals in Adam allen sterven, zó zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden. 23 Maar ieder in zijn eigen rangorde…
Christus is de enige die onsterfelijkheid heeft, maar Hij is ook de garantie dat de rest zal volgen!