Jozef heeft zich nog steeds niet aan zijn broers bekendgemaakt en de broers maken zich op om terug te keren naar hun vader. Maar Jozef heeft nog een laatste zet, zo blijkt uit de geschiedenis die nu volgt. Dit zal er uiteindelijk toe leiden dat Jozef aan zijn broers onthult wie hij is.
Genesis 44
1 En hij geeft instructie aan degene die over zijn huis is, zeggend: Vul de tassen van de mannen met voedsel, zoveel als zij kunnen dragen, en plaats ieders geld boven in zijn tas.
2 En mijn kegelvormige beker, de zilveren kegelvormige beker, moet jij boven in de tas van de jongste plaatsen met het geld voor zijn graan. En hij doet naar het woord, dat Jozef gesproken had.
3 De ochtend was licht, en de mannen werden heengezonden, zij en hun ezels.
de amandel
Met het Hebreeuwse woord gbiya, dat in de meeste vertalingen vertaald wordt met beker, is iets bijzonders aan de hand. We vinden dit woord vijf keer in dit hoofdstuk met betrekking tot Jozefs beker en ook in Jer.35:5 komt het voor en gaat het om een beker. Maar het woord komt daarnaast acht keer voor in Exodus 25 en 37, waar een beschrijving wordt gegeven van de menorah, dat is de kandelaar in de tabernakel. Wat in Genesis 44 een beker is, wordt in Exodus 25 en 37 vertaald met bloemkelken (NBG en Herziene Statenvertaling) of schaaltjes (Statenvertaling). De kandelaar in de tabernakel is namelijk een voorstelling van een amandelboom, met takken, bloemen en vruchten (Ex.25:31-34 en 37:17-20). Wat in Genesis 44 is vertaald met een beker, is in de beschrijving van de kandelaar een bloemkelk in de vorm van de amandelbloesem.
de Eersteling
De amandelboom is in Israël de eerste boom die bloeit en is een type van Christus, de Eersteling (1 Kor.15:20,23). In Jeremia 1 zien we dan ook dat het woord voor amandel, het Hebreeuwse shaqed in vers 1, hetzelfde woord is als voor waken of wakker zijn (shaqad) in vers 2. Christus stond vroeg in de morgen op (Marc.16:9) en overwon de dood. Als Eersteling is Hij de garantie dat allen worden levend gemaakt (1 Kor.15:22). Jozef is de uitbeelding van Christus. Ook hier in Genesis 44 wordt verwezen naar de morgen waarin Christus in alle vroegte opstond uit de doden. “De ochtend was licht” (:3), betekent zoiets als: in de ochtend, bij (het aanbreken van) het licht. Vroeg in de morgen dus.
de beker bij Benjamin
Benjamin, die een uitbeelding is van het gelovig overblijfsel van Israël, krijgt de beker, die de vorm heeft van een amandelbloem. Het spreekt van het nieuwe leven dat God door de Eersteling, de Messias, tot stand heeft gebracht en geeft aan een gelovig Israël (Rom.11:15). We moeten ons hierbij bedenken dat Paulus uit de stam van Benjamin was en dat hij dit nadrukkelijk zegt als hij erop wijst dat er ook in de tegenwoordige tijd een overblijfsel is. De ecclesia was in haar begindagen vrijwel uitsluitend Joods. Het was Paulus, uit de stam van Benjamin, die als representant van het gelovig overblijfsel, als eerste de verborgenheid van het lichaam van Christus mocht bekendmaken. Redding en de boodschap van de overwinning op de dood ging naar de natiën. Dat symboliseert de beker die bij Benjamin terechtkomt.
De beker is van zilver, dat in de Schrift synoniem is voor geld. Het is een betaalmiddel en spreekt van de losprijs die betaald is (1 Tim.2:6). Uit een beker drinkt men wijn en ook dat is een uitbeelding van nieuw leven en van het nieuwe verbond.