Het beantwoorden van de vraag wat de dood is, zou niet moeilijk moeten zijn. Als we er verschillende woordenboeken op naslaan, krijgen we definities als: de toestand die intreedt bij het eindigen van het leven, overleden, niet meer levend, enz. Wikipedia beschrijft het iets uitgebreider:
De dood is een onomkeerbare toestand waarbij een voorheen levend organisme geen stofwisseling of andere actieve levensfuncties meer heeft.
afwezigheid van leven
Dood is op zichzelf niets, maar het beschrijft de afwezigheid van iets: dood is de afwezigheid van leven. Zoals duisternis de afwezigheid is van licht. Wanneer een mens sterft en doodgaat, is dat de beëindiging van leven.
misverstand
En daarmee zou de vraag wat de dood is, beantwoord kunnen zijn. We zouden talloze verzen uit de Schrift kunnen behandelen waar dit bevestigd wordt en dat zullen we ook doen. Maar er is een wijdverbreid misverstand met betrekking tot de dood. Over het algemeen leert men dat dood niet werkelijk dood is. De mens zou een onsterfelijke ziel hebben en wanneer hij op aarde de ogen sluit, dan slaat hij elders de ogen weer open.
Deze gedachte heerst in alle religies, inclusief de christelijke. Maar ook buiten religie is dit vaak het idee. Mensen hebben toch wel een gevoel ‘dat er iets moet zijn’ na dit leven. Er zijn dan ook mensen die niet in ‘een god’ geloven, maar wel met hun overleden familieleden praten. Maar denk ook aan uitdrukkingen als: hij is nu een sterretje aan de hemel.
de christelijke variant
De christelijke lezing hiervan is, dat er over de overledene dingen worden gezegd als ‘hij juicht nu voor Gods troon’, dat hij ‘opgenomen is in hemelse heerlijkheid’, ‘nu op een betere plek is’, enz. Al deze uitspraken insinueren dat dood, niet werkelijk dood is, maar een voortzetting van leven. Waar dit vandaan komt en wat voor gevolgen deze ideeën over de dood hebben, wil ik bepreken in de volgende blogs.
Want wat zegt de bijbel over de toestand van de doden? Om een zo duidelijk mogelijk beeld te geven over wat de dood is, zullen we heel wat bijbelgedeeltes moeten bezien, waarover misverstanden bestaan. Bijvoorbeeld: wat is er gebeurd met Henoch en Elia? Waar gaat de gelijkenis van de arme man en Lazarus over, is dat een beschrijving van de toestand van de doden? Wat zei Jezus tegen de moordenaar aan het kruis? Sprak Saul bij de waarzegster van Endor met een dode Samuël? En: wat is de tweede dood? Enz., enz.