Bij de wederkomst van Christus, zullen de natiën tegen Jeruzalem verzameld worden en de stad innemen en plunderen. De helft van de inwoners, zal worden weggevoerd en uitgeroeid. De rest, het overblijfsel, zal in haar benauwdheid de naam van JAHWEH aanroepen, de Heer zal verschijnen en Hij zal zelf strijden tegen die natiën (Zach.13:9; 14:2-3).
28 Waar ook maar het lijk is, daar zullen de gieren verzameld worden.
letterlijk
Letterlijk is het zo dat gieren en andere aaseters verzameld worden, daar waar een veldslag heeft plaatsgevonden. Over de latere slag bij Harmageddon (Opb.16:16) waar Gog en Magog met vele volkeren worden verzameld, staat er:
Ezechiël 39
17 En jij mensenzoon, zó zegt de Heer JAHWEH: zeg tot de vogel van elke vleugel en tot elk wild dier van het veld: wordt bijeengeroepen en komt, verzamelt je van alle kanten bij mijn slachtoffer dat Ik voor jullie offer, een groot slachtoffer, op de bergen van Israël; en jullie zullen vlees eten en jullie zullen bloed drinken.
(…)
18 Vlees van machtige mannen zullen jullie eten…
natiën
In Mattheüs 24:28 zijn de gieren een symbolische voorstelling van de natiën die ten strijde getrokken zijn tegen Jeruzalem (Deut.28:49; Hos.8:1; Hab.1:8; Jer.4:13). Zoals gieren op een dood lichaam afkomen, zo worden de volkeren verzameld rond Jeruzalem.
het lijk
Maar waar wijst het lijk op in Mattheüs 24:28? In Ezechiël 37 lezen we dat Ezechiël een visioen krijgt over een dal dat vol ligt met dorre doodsbeenderen (:1). Verderop wordt verklaard dat dit een voorstelling is van Israël (:11). Een Israël dat vanwege ongeloof terzijde is gesteld en door God is losgelaten. Zij bevinden zich nu in het graf.
een grote schare
In het gezicht komen de botten bij elkaar en vormen lichamen. Het visioen resulteert in een hersteld Israël, dat de geest ontvangt en leeft (:9-10). God zal Israël doen opgaan uit het graf, zij zullen leven en Hij zal hen brengen in het land van Israël (:12-14). God zal hen verzamelen uit alle natiën en terugbrengen naar het land (:21). Een grote verzamelde mensenmassa zal terugkeren naar het grondgebied dat hen ooit beloofd was. Wat in Ezechiël 37:10 een uitermate grote strijdmacht heet, wordt in Openbaring 7:9 een grote schare genoemd.
Israël in de verstrooiing
Maar bij aanvang van het visioen in Ezechiël 37 is het slechts een dal vol met dorre doodsbeenderen (:1-2), een uitbeelding van Israël in de verstrooiing. Israël is zonder land en bevindt zich in het graf onder de volkeren. Aan deze beenderen wordt geprofeteerd dat ze weer een lichaam zullen vormen en zullen leven (:4-6).
geen geest in hen
Maar als dit gebeurt en de beenderen tot elkaar komen, er zenuwen op komen, vlees en huid (:7-8), staat er uitdrukkelijk bij: en er was geen geest in hen (:8). Dat spreekt van het huidige Israël. Er is weer een Joodse staat, maar die is ongelovig en er is geen geest in. Over dit dode lichaam wordt daarna gezegd: “kom van de vier winden, geest, en blaas in deze gedoden, zodat zij zullen leven”.
de huidige Joodse staat
En dat betekent dat deze Joodse staat zou moeten worden aangeduid als “het lijk” of “het dode lichaam” en zo wordt het dan ook beschreven in Mattheüs 24:28: Waar ook maar het lijk is (>de ongelovige Joodse staat), daar zullen de gieren (>de natiën) verzameld worden.
een ander lijk
Opmerkelijk is dat er in de Joodse staat, op ditzelfde tijdstip dat de natiën ten strijde zijn getrokken tegen Jeruzalem, sprake is van een ander “lijk”. Aan het einde van de 1260 dagen van grote verdrukking (Opb.11:3) zullen de twee getuigen hun getuigenis beëindigd hebben en door het beest worden gedood (Opb.11:7).
Openbaring 11
8 En het lijk van hen zal zijn op het plein van de grote stad, die in geestelijke zin genoemd wordt: Sodom, en Egypte, waar ook hun Heer gekruisigd werd.
9 En zij uit de volken, en stammen, en talen, en natiën, bekijken het lijk van hen drieënhalve dag, en zij laten niet toe, dat de lijken van hen in een graf worden geplaatst.
het lijk van hen
Twee keer is letterlijk sprake van het lijk van hen, een enkelvoud. En dat is bijzonder, omdat het hier gaat om twee getuigen en je zou verwachten dat er zou staan: de lijken van hen, zoals we daar later in vers 9 nog wel een keer melding van vinden. Maar blijkbaar worden de twee getuigen gezien als een eenheid en daarom: het lijk van hen.
Dit geeft aan Mattheüs 24:28 een dubbele betekenis. De natiën worden verzameld rondom Jeruzalem, rondom een ongelovige Joodse staat. En op het tempelplein ligt op dat moment het lijk van hen, de dode lichamen van de twee getuigen.