Jozef vindt uiteindelijk zijn broers bij Dothan, terwijl zij bij Sichem hadden moeten zijn. Het is een voorstelling van Christus die kwam tot het huis van Jakob, maar hen niet vond bij de beloften van de aartsvaders, maar bij hun ‘eigenwillige godsdienst’ (Kol.2:23).
Genesis 37
18 En zij zien hem van verre. En voordat hij bij hen komt, beraadslagen zij tegen hem om hem te doden.
een listige raad
De broers zien Jozef aankomen en maken het plan om hem te doden. Het Hebreeuwse woord dat vertaald is met beraadslagen (H5230), betekent: samenzweren, een complot smeden. Het is in de Statenvertaling dan ook vertaald met een listige raad. Ook dit bepaald ons weer bij de beschrijving van de geschiedenis van Jezus:
Mattheüs 26
4 en zij beraden zich gezamenlijk om Jezus met list te vatten, en te doden.
de gelijkenis van de boze wijngaardeniers
Dat dit zo zou gaan, had Jezus wel erg treffend gesproken en voorzegd in de gelijkenis van de boze wijngaardeniers in Lukas 20. Daar is een heer (God), die een wijngaard heeft (Israël) en die gaf aan landbouwers (de leiders van het volk). De heer van de wijngaard stuurt diverse dienaren (profeten), die verwond en geslagen worden door de landbouwers. Dan stuurt hij zijn zoon:
Lukas 20
13 En de heer van de wijngaard zei: Wat zal ik doen? Ik zal mijn geliefde zoon zenden. Zij zullen hem respecteren, op gelijke wijze als mij.
14 Maar toen de landbouwers hem zagen, redeneerden zij met elkaar, en zij zeggen: Dit is de lot-bezitter: kom, laten wij hem doden, opdat het lot-bezit van ons wordt.
de geliefde Zoon
Degenen tot wie Jezus deze gelijkenis sprak, begrepen dat het over hen ging (Matth.21:45; Marc.12:12). Hun vaderen hadden de profeten gedood (Matth.23:37) en zij zouden hetzelfde doen met Gods geliefde Zoon (Gen.37:3; Matth.3:17). In de geschiedenis van Jozef wordt dit geïllustreerd door de stamvaders van het volk Israël, de zonen van Jakob, die beraadslagen om Jozef te doden.