Wij kennen het gebruik van het leggen van de eerste steen van een gebouw of van een huis. Het leggen van zo’n eerste steen is belangrijk en vaak wordt er een ceremonie aan verbonden. Maar hoe komen we aan zo’n gebruik, heeft het een oorsprong? Ik denk het wel, in de bijbel lees je namelijk:
Genesis 31
45 En Jakob neemt een steen en hij richt haar op als een monument.
46 En Jakob zegt tot zijn broeders: Raapt stenen op. En zij nemen stenen en zij maken een steenhoop. En zij aten daar op de steenhoop.
de eerste steen
Jakob neemt een steen en zet deze overeind, tot een gedenksteen of opgericht teken. De steen is in de Schrift een beeld van Christus (Ps.118:22, Hand.4:11; 1 Kor.10:4). Door het volk en haar leiders weliswaar veracht (verworpen en gedood), maar door God opgericht, want Hij heeft Hem opgewekt.
Christus
Christus is de Eersteling die opgewekt is uit de doden (1 Kor.15:20, 23) en is de eerste opgerichte steen. Dat duidt op volgorde, maar ook in rangorde is Hij de Eerste. De ecclesia is een geesteljk woonhuis, een geestelijke tempel, en Christus Jezus is van dit bouwwerk de Hoeksteen, waarop de ecclesia wordt gebouwd en het hele gebouw onderling wordt verbonden (Ef.2:20-21). Hij is in allen en alles, de Eerste (Kol.1:18).
de andere stenen
De andere stenen in het bouwwerk van Jakob en Laban zijn dan ook een uitbeelding van het huis van God, de ecclesia, waarvan Jezus Christus de belangrijkste steen is (Ef.2:19-22). Het gedeelte in Efeze 2 beschrijft ook dat God in Christus, Jood en heiden één gemaakt heeft (Ef.2:14).
Dat is wat Jakob, als beeld van Israël, en Laban (een Syriër, zie Gen.25:20) uitbeelden, door op deze steenhoop samen te eten. Een maaltijd is een uitbeelding van gemeenschap en eenheid (1 Kor.10:16). Dat de steenhoop vervolgens nog Mizpa wordt genoemd, dit betekent wachttoren, een plek met uitzicht, is een mooie bevestiging (Kol.1:9; 2:2).