De broers zien Jozef aankomen en smeden een plan om hem te doden. Hun haat is met name gevoed door de dromen van Jozef, want in de volgende verzen blijkt dat de belangrijkste reden zijn van hun haat en hun bereidheid om hun broer om te brengen.
Genesis 37
19 En zij zeggen tegen elkaar: Zie, daar komt die dromenbezitter.
20 En nu, komt, laten wij hem doden, en dan gooien we hem in één van de putten; en wij zullen zeggen: een wild dier heeft hem verslonden. Dan zullen wij zien, wat er van zijn dromen worden zal.
heer van dromen
“Zie, daar komt die dromenbezitter”. Letterlijk: ‘heer (Hebr: baäl) van dromen’. Jozef blijkt ook in de navolgende hoofdstukken een heer van dromen te zijn. Hij had niet alleen zelf dromen, maar gaf ook de uitleg van de dromen van anderen. In de beslotenheid van de gevangenis (Gen.40), maar ook aan het hof van Farao, waar alle wijzen van Egypte de dromen niet konden uitleggen (Gen.41). Jozef kan het door Gods geest wél en Jozefs uitleg blijkt juist te zijn, want de dromen komen uit, zoals hij ze uitlegt.
van lijden tot heerlijkheid
Jozef wist dat ook de dromen die hij zelf had gehad (vers 7 en 9), zouden uitkomen. Bijzonder in dit verband is dat de broers zeggen dat ze hem zullen doden en dan zullen zien wat er van zijn dromen terechtkomt. Zij hebben dit niet zo bedoeld, maar de woorden blijken profetisch, want ze zouden inderdaad zien wat er van Jozefs dromen terechtkomt! Ook van de leidslieden van het Joodse volk die Jezus doodden, lees je dat zij profeteerden, zonder dat zelf door te hebben (Joh.11:49-51).
God, de Plaatser
De broers zetten menselijkerwijs gesproken de gebeurtenissen in gang waardoor Jozef naar Egypte verdwijnt en daar uiteindelijk via een weg van lijden en vernedering komt tot een verhoogde en verheerlijkte positie. Later geeft Jozef er blijk van dat hij weet dat God de Beschikker van al deze dingen is:
Genesis 45
7 God heeft mij voor jullie uit gezonden om jullie tot een overblijfsel te stellen op aarde, en om jullie in het leven te behouden door een grote verlossing.
hun verwerping is de verzoening van de wereld
De verwerping van Jozef door de broers, brengt in de komende hongersnood niet alleen redding tot stand voor het huis van Jakob, maar voor de hele wereld. Farao geeft Jozef later dan ook een nieuwe naam: Safenath Paneach, dat betekent: Redder van de wereld. Een schitterend plaatje van Christus Jezus, die door Zijn verwerping door Israël, straks zal blijken te zijn: de Redder van de wereld.
Romeinen 11
15 Want indien hun verwerping de verzoening van de wereld is (…)