Het vorige hoofdstuk sloot af met de mededeling dat de schenker Jozef vergat. Dit is een verwijzing naar de verborgenheid, want Jozef blijft hierdoor vergeten en verborgen in de gevangenis. Een bevestiging hiervan vinden we in het volgende vers, waarin een bijzondere periode wordt genoemd.
Genesis 41
1 En het is aan het einde van twee volle jaren dat Farao droomt.
13 jaren in Egypte
Jozef was 17 jaar toen hij op zoek ging naar zijn broers (37:2) en 30 jaar toen hij uit de gevangenis kwam (41:46). De periode in het huis van Potifar en de gevangenis, is dus samen 13 jaar. Sommigen concluderen uit Gen.41:1 dat de volle periode van Jozefs gevangenschap twee jaren betrof, anderen zeggen dat dit gerekend moet worden vanaf de uitleg van de dromen van de schenker en bakker.
twee jaren
Hoe dat ook zij, hier wordt een periode van twee (volle) jaren genoemd. Een markante periode in de Schrift. Want, zoals eerder benoemd, is de beschrijving van Jozef in de gevangenis een uitbeelding van de huidige tussentijd, waarin God de ecclesia uitroept. Deze periode is een intermezzo in Gods handelen met Israël en deze duurt (ongeveer) 2000 jaren (=twee millennia, twintig eeuwen, enz.). We vinden dan ook vele verwijzingen naar deze periode en het benoemen van twee jaren, is er daar één van.
Handelingen 19
9 En als sommigen verhard werden, en ongezeglijk waren, en voor het oog van de menigte kwaad spreken van ‘de weg’, neemt hij afstand van hen, en hij zondert de leerlingen af, en hij argumenteert dagelijks in de school van Tyrannus.
10 En dit gebeurde twee jaar lang, zodat allen, die in de provincie Asia wonen, het woord van de Heer horen, zowel Joden als Grieken.
2000 jaren
Dit is een heel treffende illustratie van de periode van 2000 jaar waarin wij leven. Paulus ging naar de synagoge (:8), stuitte daar op ongeloof en sommigen werden verhard. Het beschrijft de verharding van het Joodse volk. Vervolgens worden de leerlingen afgezonderd (net als Jozef in de gevangenis!) en keert Paulus zich tot Joden en Grieken, zonder onderscheid. Hij onderwijst hen in de school van een zekere Tyrannus. Een schitterend plaatje van onze tijd. Uitgeroepen en afgezonderd onderwijst Paulus ons in de geheimen die hij bekendmaakt. De periode van twee jaren is een verwijzing naar de twee millennia (2000 jaar) waarin God zich verbergt
Paulus in de gevangenis
Zonder de intentie te hebben volledig te zijn, wil ik nog één voorbeeld van zo’n periode van twee jaren noemen en die vinden we ook in het boek Handelingen. Juist hier in Handelingen, want daar wordt de overgang van de periode beschreven van het terzijde stellen van Israël, naar de tijd waarin God zich een volk verzamelt uit de natiën (15:14).
Handelingen 28
28 Laat het, dan, aan jullie bekend zijn, dat deze redding van God tot de natiën werd afgevaardigd, en zíj zullen horen.
(…) 30 En hij blijft de gehele termijn van twee jaar in zijn eigen gehuurde woning, en hij verwelkomde al degenen, die bij hem binnengaan,
31 en hij proclameert het koninkrijk van God, en hij onderwijst de dingen die de Heer Jezus Christus betreffen, met alle vrijmoedigheid, op onbelemmerde wijze.
redding naar de natiën
Dit is de afsluiting van Handelingen. Ook hier zijn het Joden die komen tot Paulus (:17) en ook hier stuit Paulus op ongeloof (:24). Paulus’ boodschap is dan ook dat redding naar de natiën werd gezonden en dat die (wel) zullen horen. Paulus wordt afgezonderd in gevangenschap(!) en in die positie onderwijst hij iedereen die het maar wil horen over hoe het zit met het koninkrijk van God, dat niet openbaar zou worden, maar verborgen. En hij leert een ieder die wil horen over de Heer Jezus Christus. Wederom, een schitterend plaatje van onze tijd. Vanwege de misstap van Israël, is redding naar de natiën gegaan en proclameert Paulus, de apostel van de natiën, de boodschap van de verzoening van de wereld aan wie het maar wil horen (Rom.11:11-15)!