Genesis 40:20-23 Jozefs uitleg vervuld

De dromen van de schenker en bakker zijn door Jozef uitgelegd en in de volgende verzen komt uit wat Jozef gezegd heeft. De schenker wordt in zijn functie hersteld en de bakker wordt veroordeeld. Maar wat gebeurt er met Jozef? Zijn beproeving is nog niet voorbij.

Genesis 40
20 En het is op de derde dag, de geboortedag van Farao, dat hij een feestmaal maakt voor al zijn dienaren. En hij verheft het hoofd van de overste van de schenkers en het hoofd van de overste van de bakkers in het midden van zijn dienaren.
21 En hij doet de overste van de schenkers terugkeren naar zijn schenkersambt, en hij geeft de beker weer in Farao’s hand.
22 En de overste van de bakkers hing hij op, zoals Jozef aan hen had uitgelegd.
23 En de overste van de schenkers dacht niet aan Jozef; en hij vergat hem.

oude en nieuwe mens
Ook hier wijs ik erop dat in vers 20 geen verschil wordt gemaakt in de beschrijving van de schenker en bakker. Je moet echt de volgende verzen lezen om te zien dat het met de één goed en met de ander slecht afloopt. De schenker en bakker zijn in zekere zin één. Zij zijn een beschrijving van de mens, maar in twee verschillende hoedanigheden. De bakker beeldt de oude mens uit en sterft, de schenker is een uitbeelding van de nieuwe mens en leeft.

de derde dag
Ook hier wordt de derde dag weer genoemd (:20). Een dag die ons sinds de opstanding van Christus bepaalt bij opstanding. Het is de geboortedag van Farao, een verwijzing naar nieuw leven. Aangezien de gevangenis een voorafschaduwing is van de ecclesia en Jozef een type van Christus, spreekt deze geschiedenis over het nieuwe leven dat wij hebben ontvangen doordat wij één zijn met Christus (Ef.2:1; Kol.2:13). De complete vervulling hiervan vindt plaats op het moment van de wegrukking, wanneer wij een nieuw lichaam ontvangen. Opmerkelijk is dat in Openbaring 12 de wegrukking dan ook wordt voorgesteld als de geboorte van de mannelijke zoon. Ook die vindt plaats op een derde dag, maar dan gerekend in dagen van duizend jaar (2 Petr.3:8). Zoals dat voor Israël ook geldt (Hos.6:2).

Jozef wordt vergeten
Tot slot lees je nog dat de schenker Jozef vergeet. Anders gezegd: Jozef wordt niet openbaar, maar blijft verborgen. Het is een verwijzing naar de verborgenheid. Christus is verborgen en ook ons leven is samen met Christus verborgen in God (Kol.3:3).