Richteren 14:5-6 de verscheurde leeuw

Nadat Simson zijn oog heeft laten vallen op een Filijstijnse vrouw, neemt hij zijn ouders mee naar Timnah, blijkbaar om hen aan elkaar voor te stellen. Kennelijk neemt Simson een andere weg, of loopt voor zijn ouders uit, of achter hen, want wat er nu gebeurt, vindt plaats buiten het zicht van zijn vader en moeder.

Richteren 14
5 En Simson daalde af, met zijn vader en zijn moeder, naar Timnah, en zij kwamen tot aan de wijngaarden in de buurt van Timnah, en zie, een jonge leeuw brulde hem tegemoet.
6 En de geest van JAHWEH was voorspoedig op hem, en hij verscheurt het zoals men het bokje verscheurt; en er was niets in zijn hand. En hij vertelde zijn vader en zijn moeder niet wat hij deed.

wijngaarden
De geschiedenis met de leeuw vindt plaats bij de wijngaarden in de buurt van Timnah (>lotsdeel). Simson mocht als Nazireeër niet eten en drinken van de (vrucht van) de wijnstok (Num.6:1-4). Simson is een uitbeelding van Jezus van Nazareth in Zijn eerste komst in het vlees, en wijn en de vrucht van de wijnstok zijn een type van geest, van opstandingsleven. Maar hier bevindt Simson zich toch bij de wijngaarden. De belofte van nieuw leven is als het ware erg dichtbij. Ook Israël wordt voorgesteld als een wijngaard (Jes.5:7) en de Here Jezus verkondigde aan Israël dat het Koninkrijk van de hemelen nabij gekomen was (Matth.4:17). Ook later in de geschiedenis van Simson zullen de wijngaarden nog een rol spelen (15:5).

de geest van JAHWEH
Dat Simson de leeuw verscheurt is een zaak van JAHWEH. Het is Zijn geest die dit bestuurt en dus een geestelijke zaak. Vandaar dat deze geschiedenis ook een geestelijke (>diepere) betekenis heeft. We vinden maar liefst vier keer in de geschiedenis van Simson vermeld dat hij werd aangedreven door de geest van God (13:25; 14:6,19; 15:14).

de leeuw
Simson verscheurt een jonge leeuw. Letterlijk staat er zoiets als een beschutte of bedekte (Hebreeuws: kaphir) leeuw, vermoedelijk wijzend op de manen van de mannetjesleeuw. Manen zijn lange nekharen en dat doet ons denken aan het lange haar van Simson. Want de leeuw is, net als Simson ook een uitbeelding van de Messias en Zijn koningschap: de leeuw uit de stam van Juda (Gen.49:9; Opb.5:5).

als een bokje
Simson verscheurt (of: kliefde) de leeuw, zoals men het bokje verscheurt, staat er. Het wordt beschreven alsof het verscheuren van een bokje gangbaar zou zijn. Maar dat is natuurlijk niet zo. Het gaat erom dat het verscheuren van de leeuw dezelfde betekenis heeft als het verscheuren van het bokje. Het verwijst naar de vele offers die we vinden in de Schrift, die allen een verwijzing zijn naar het offer van Christus. Merk ook op dat er staat het bokje, want het verwijst naar hét Offer. En ook offerdieren werden in stukken gedeeld (o.a. Ex.29:17). De Leeuw uit de stam van Juda is dezelfde als het geslachte Lam.

Openbaring 5
5 En één van de oudsten zegt tegen mij: Huil niet, zie: de leeuw uit de stam van Juda, de wortel van David, overwint, om de boekrol te openen, en om haar zeven zegels los te maken.
6 En ik zag: in het midden van de troon, en van de vier dieren, en in het midden van de oudsten, een Lammetje, staande als geslacht (…)

eigendomsakte
In Openbaring 5 gaat het over de vraag wie het recht heeft de boekrol te openen. Deze boekrol is hier de eigendomsakte van het land (Israël). Er is er slechts Eén die daarvoor is bestemd en dat is de Messias. Eén van de oudsten zegt dan ook dat Hij de leeuw is uit de stam van Juda, maar wanneer Hij wordt gezien, dan is Hij het geslachte Lam, dat staat: Hij stierf, maar stond op en leeft!

verborgen
In de geschiedenis van Simson is de leeuw ook een uitbeelding van de Leeuw van Juda. Hij werd verscheurd en stierf, maar daarmee is het verhaal van de leeuw nog niet af, zullen we zien. De leeuw zou, hoewel gestorven, toch iets voortbrengen: honing.

Raadsels zullen nog een rol spelen in de rest van het hoofdstuk en ook hier zien we al dat de geschiedenis van de leeuw voor de ouders van Simson verborgen bleef. Er zouden wonderlijke dingen gebeuren en Israël zou er geen weet van hebben.