wegvluchten van alverzoening? (3)

Na wat losse opmerkingen en het “bespreken” van 1 Korinthe 15:22, komt Henk van Zon in zijn video aan bij het vers waar het werkelijk over alverzoening gaat. Kolossenzen 1:20. Dit vers verdient een uitgebreide bespreking en daarbij is het nodig om de samenhang te bezien van deze verzen in de Kolossenzen brief. Iets waar Henk van Zon volledig aan voorbij gaat, terwijl hij juist in zijn video mensen die in alverzoening geloven, verwijt:

“Alverzoeners maken wel gebruik van Gods uitspraken, maar halen die uit z’n context.”

Eerst de betreffende verzen, die hij ook in de video laat zien.

Kolossenzen 1
19 Want de gehele volheid heeft een welbehagen om in Hem te wonen,
20 en door Hem te verzoenen het alles, tot in Hem, vrede makend door het bloed van Zijn kruis, hetzij wat op de aarde is, hetzij wat in de hemelen is.

alverzoening
Het woord alverzoening is ontleend aan een zinsdeel in vers 20, omdat hier in het Grieks staat: apokatallaxai ta panta, wat betekent: het al(les) te verzoenen. Henk van Zon gaat op zoek naar wat er bedoeld wordt met het alles en dat doet hij in vers 23. De twee verzen daartussen slaat hij over.

hetzij wat op de aarde, hetzij wat in de hemelen is
Daarbij negeert hij, net als hij bij 1 Kor.15:22 dit ook deed, de uitleg van het vers zelf. In Kol.1:20 staat namelijk welke reikwijdte deze verzoening heeft: hetzij wat op de aarde is, hetzij wat in de hemelen is. Van alle schepselen op de aarde en in de hemelen zal God de vijandschap die er is beëindigen en veranderen, want hij maakt vrede met hen. Vrede maken is één maken (Ef.2:14-15). Heel de schepping, zowel wat op de aarde als in de hemelen is, zal één gemaakt worden met Hem!

Ook de context van Kolossenzen 1 maakt duidelijk dat het om de gehele schepping gaat. In dit gedeelte wordt de Zoon van Gods liefde (:13) beschreven.

Kolossenzen 1
15 Hij is de afbeelding van de onzichtbare God, de Eerstgeborene van de gehele schepping.
16 Want in Hem wordt het alles geschapen, in de hemelen en op de aarde, het zichtbare, en het onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij autoriteiten; het alles is door Hem en tot Hem geschapen;
17 en Hij is vóór alles en alles staat samen in Hem.
18 En Hij is het Hoofd van het lichaam, van de ecclesia. Hij is het begin, de eerstgeborene uit de doden, opdat Hij in alles de eerste zou zijn.
19 Want de gehele volheid heeft een welbehagen om in Hem te wonen,
20 en door Hem geheel te verzoenen het alles, tot in Hem,
hetzij wat op de aarde is, hetzij wat in de hemelen is,
vrede makend door het bloed van Zijn kruis.

(het) alles
Zes keer vinden we in vers 15-19 het begrip alles of: het alles, om het domein aan te geven van de reikwijdte van het werk van de Zoon van God. Zes keer betreft dit de gehele schepping. In vers 20 vinden we dat God door Zijn Zoon het alles met Zich zal verzoenen. Ook deze zevende keer betreft dit dan ook de gehele schepping en dat staat er zelfs nog achter: hetzij wat op de aarde is, hetzij wat in de hemelen is.

Henk van Zon zegt hierover:

De alverzoening zegt dan: hier staat toch zwart op wit dat tenslotte alles en iedereen met Christus verzoend wordt? Nee, dat staat er niet, want als je de woorden van Paulus een stukje doorleest, dan zie je dat deze verzoening van alle dingen voor ons mensen gekoppeld is aan de voorwaarde dat je hier en nu moet geloven, want vers 23 zegt…

Omdat er tussen vers 20 en 23 nog twee verzen staan, die hij ook weer overslaat, ook dit vers in de context.

21 Ook jullie, die eens vervreemd waren en vijanden in het denken door boze werken, verzoent Hij nu,
22 in het lichaam van Zijn vlees, door Zijn dood, om jullie heilig en smetteloos en niet aan te klagen voor Zijn aangezicht te stellen,
23 indien jullie zéker blijven in het geloof, gefundeerd en vast en niet afgebracht worden van de hoop van het evangelie, dat jullie horen en dat geproclameerd wordt in de gehele schepping onder de hemel, waarvan ik, Paulus, een bediende werd.

heilig en smetteloos
Vers 23 spreekt niet over wie er wel en niet verzoend worden en al helemaal niet, zoals Henk van Zon beweert, dat deze verzoening van alle dingen voor ons mensen gekoppeld is aan de voorwaarde dat je hier en nu moet geloven.
Vers 23 is een commentaar op vers 22, waar de reden van onze verzoening wordt gegeven. Wij waren vijanden en vervreemd van God, maar Hij heeft ons verzoend, om ons heilig en smetteloos en niet aan te klagen voor Zijn aangezicht te stellen.

aangezien
En dan staat er: indien jullie zéker blijven in het geloof, gefundeerd en vast en niet afgebracht worden van de hoop van het evangelie. Hier gaat het niet over de voorwaarde om verzoend te worden. Hier gaat het helemaal niet over een voorwaarde. De woordcombinatie die hier vertaald is met indien zeker, komen we nog enkele keren tegen in het nieuwe testament (2 Kor.5:3; Gal.3:4; Ef.3:2, 4:21) en betekent aangezien, of: omdat toch.

de hoop van het evangelie
Paulus drukt geen twijfel uit, maar verklaart dat God de Kolossenzen heilig en smetteloos voor Zijn aangezicht zal stellen, aangezien zij blijven in het geloof gefundeerd en vast en niet afgebracht worden van de hoop van het evangelie. Wat is de hoop van het evangelie? Dát is wél een verwijzing naar vers 20, waar wordt gezegd dat God de hele schepping met Zich gaat verzoenen! De hoop van het evangelie is de verzoening van het heelal. Laat je daar niet van afbrengen!


Wil je meer over dit onderwerp weten? Lees of bestel de brochure: wat is het evangelie?