Mattheüs 13:45-46 de gelijkenis van de parel

In deze groep van drie gelijkenissen, die een positieve inhoud hebben, ging de eerste gelijkenis, van de schat in de akker, over Israël. De gelijkenis van de parel gaat over de ecclesia (>gemeente).

45 Wederom is het Koninkrijk van de hemelen gelijk aan een mens, een koopman, die uitstekende parels zoekt.
46 En wanneer hij een parel van hoge waarde vindt, gaat hij weg, en hij verhandelt alles wat hij had, en hij koopt die.

een mens
Deze mens, zo weten we inmiddels, is de Zoon van de mens (:37). Alles wat Hij had gaf Hij om die ene parel te kopen. We zouden dat kunnen betrekken op de menswording van de Heer. Hij kwam om Zijn leven te geven en te sterven, om vervolgens op te staan en zo kocht Hij ons (1 Kor.6:20).

In het Grieks staat er letterlijk: weggaande, heeft hij alles verhandeld en dit heeft de grammaticale vorm van een situatie die in het verleden begon en in het heden doorgaat.

De Heer heeft niet alleen een werk gedaan in het verleden, maar Hij doet ook nu een werk aan ons: Hij geeft Zich volledig over voor de ecclesia. Hij heiligt haar, reinigt haar in Zijn woord en zij is zonder vlek of rimpel (Ef.5:25-27).

parels
Over parels staat niet veel in de bijbel. Ze komen voor in opsommingen waar rijkdom wordt beschreven (Opb.17:4; 18:12), als beschrijving van het nieuwe Jeruzalem (Opb.21:21), waarbij ook veel andere kostbare stenen worden genoemd en als versiering voor vrouwen (1 Tim.2:9).

Bijzonder is dat parels met honden en zwijnen worden geassocieerd (Matth.7:6), in de bijbel zijn zij beiden een uitbeelding van de natiën. Opmerkelijk is dat parels hoofdzakelijk worden gevormd in oesters en worden opgediept uit de zee, waarvan we eerder al zagen dat die ook een beeld is van de natiën.

lijden
Parels komen tot stand doordat iets (bijvoorbeeld een zandkorrel) de schelp binnenkomt en de oester dit binnen gekomen vreemde deel behandelt als indringer om zich te beschermen. Hierdoor gaat de oester parelmoer om de indringer heen vormen.

De parel komt tot stand door een proces van lijden. Ook van de ecclesia wordt verschillende keren gezegd dat zij door lijden tot stand komt (2 Kor.1:5; Fil.3:10; Kol.1:24).
Een parel wordt in het verborgene gevormd, net als de ecclesia (Kol.1:27), maar van een parel is het de bedoeling dat hij uit het verborgene komt en als ze onthuld wordt, is het een kostbare en eervolle steen, een juweel en een uitbeelding van heerlijkheid.

Romeinen 8
18 Want ik reken, dat het lijden van de huidige tijd niet waardig is ten opzichte van de heerlijkheid, die tot in ons onthuld zal worden.

vorm
Een parel is rond en dat is een uitbeelding van onvergankelijkheid. Zoals wij dat nog kennen van trouwringen, die een altijddurende verbondenheid symboliseren.

Een oester is een schelp die uit twee delen bestaat. Daartussen wordt de parel gevormd. Zo is het ook met de ecclesia, zij wordt gevormd tussen de komst en wederkomst van de Heer, in de onderbreking.

kleur
Een parel is wit. Dat spreekt van reinheid en heerlijkheid. Van de ecclesia wordt gezegd dat zij is: heerlijk, heilig en smetteloos (Ef.5:27). Wit is eigenlijk geen kleur, maar een samenstelling van de verschillende kleuren. God maakt nu, door de ecclesia Zijn veelkleurige wijsheid bekend.

Efeze 3
10 opdat nu door de ecclesia, aan de overheden en de machten in de hemel, de veelkleurige wijsheid van God bekendgemaakt wordt.

één
Een parel is ondeelbaar. Diamanten kunnen worden geslepen, maar een parel niet. Een parel is een eenheid, net zoals de ecclesia, het lichaam van Christus. Het heeft weliswaar vele leden, maar is één lichaam (1 Kor.12:12).

Ook in deze gelijkenis zien we niet meer wat er met de parel gebeurt. Dat blijft verborgen, want de gelijkenissen spreken over de periode dat het Koninkrijk verborgen is.