Het boek Ruth is een kort boekje van vier hoofdstukken. In onze bijbels is het geplaatst achter het boek Richteren, omdat het zich afspeelt in dezelfde periode (1:1). Deze indeling is gebaseerd op de Septuagint, de Griekse vertaling van het oude testament.
Tenach
In de Hebreeuwse Tenach is de indeling anders. Daar is het ingedeeld onder de Geschriften (Ketuvim). Binnen de Ketuvim neemt Ruth een bijzondere plaats in als onderdeel van de vijf Rollen (Chamesh Megillot). Deze worden ook wel feestrollen genoemd, omdat ze in de Joodse traditie verbonden zijn aan feestdagen:
- Hooglied – gelezen met Pesach
- Ruth – gelezen met Sjavoet
- Klaagliederen – gelezen met Tisja Be’av
- Prediker – gelezen met Soekot
- Esther – gelezen met Poerim
wekenfeest
Het boek Ruth wordt gelezen met Sjavoet, dat is het Wekenfeest. Het wordt het Wekenfeest genoemd, omdat vanaf de dag van de eerstelingsschoof, zeven volle weken geteld moesten worden (Lev.23:15-16). Op de volgende dag, de vijftigste, begon het Wekenfeest. Wij kennen het ook als Pinksteren, dat komt van het Griekse woord pentēkostē, dat vijftigste betekent (Hand.2:1).
De dag van de eerstelingsschoof houdt verband met de gersteoogst en het Wekenfeest luidt het begin in van de tarweoogst. Deze komen we dan ook beiden tegen in het boek Ruth (1:22; 2:21,23), waarin de oogst een grote rol speelt.
profetisch
Het boek Ruth heeft een hoge profetische betekenis. Pinksteren spreekt van de uitstorting van de geest en het boek Ruth is een illustratie van, hoe in de toekomst, God Zijn geest zal uitgieten over Israël (Joël 2:28; Hand.2:17). Pinksteren in de laatste dagen.
nog geen koninkrijk
De periode van Richteren, waarin zich ook de geschiedenis van Ruth afspeelt, is de periode waarin het volk nog geen koning heeft. Deze periode volgt op de komst van Jozua, dezelfde naam als Jehoshua en ook het Griekse Jezus. Het volk had geen leider en ‘ieder deed wat goed was in zijn eigen ogen’ (Richt.17:6; 21:25). Een uitbeelding van een ongelovig volk Israël in onze tijd.
Opmerkelijk is in dit verband, dat het laatste woord van het boek Ruth, David is. Het boek illustreert de weg die het volk Israël gaat, na de komst van Jehoshua (>Jezus) en vóórdat het (weer) een Koninkrijk zal zijn, onder de heerschappij van de Zoon van David.
Ruth begint met een man in Bethlehem en eindigt bij David. De overeenkomst met het nieuwe testament dringt zich op, waar Jezus wordt geboren in Bethlehem en als de Zoon van David zal zitten op de troon in (het nieuwe) Jeruzalem (Opb.21:2-3).