Genesis 37:2 Jozef, de herder

De geschiedenissen van Jozef vinden we in het eerste bijbelboek: Genesis. Genesis betekent ‘wording’. Het verhaalt het begin van de schepping. In dit boek vinden we vele bijbelse waarheden uitgedrukt en uitgebeeld. In Genesis wordt dan ook de basis gelegd voor de rest van de Schrift. De hoofdlijn die gevolgd wordt, beschrijft de levens van een zevental mensen: Adam, Seth, Noach, Abraham, Izak, Jakob en Jozef. De geschiedenis van Jozef wordt het meest uitgebreid beschreven, zelfs nog iets uitgebreider dan die van Abraham en beslaat dan ook een groot deel van het boek Genesis.

het zaad van de vrouw
In Genesis vinden we in de kiem al Gods voornemen beschreven, hoe Hij door het zaad van de vrouw verlossing en redding tot stand zou brengen. En in de hoofdpersonen in het boek vinden we dit geïllustreerd. Jozef is van deze figuren het belangrijkste type van Christus. Dat is dan waarschijnlijk ook de reden dat zijn geschiedenissen in Genesis zo’n prominente plek innemen.

Genesis 37
2 (…) Jozef, een zoon van zeventien jaar, weidde de kudde samen met zijn broers…

17 Nisan
Hier wordt Jozef geïntroduceerd als een zoon van zeventien jaar. Jozef, die van Jakobs twaalf zonen aangesteld wordt tot eerstgeborene (1 Kron.5:1-2) en een uitbeelding is van Jezus Christus, de Eerstgeborene uit de doden (Kol.1:18). Bijzonder ook in dit verband is dat Christus’ opstanding plaatsvond op 17 Nisan, de dag van de eerstelingsschoof.

herder
Jozef weidde de kudde en wordt ons voorgesteld als herder. Hij is niet de enige in het oude testament die wij kennen met dit beroep. Zonder hierin volledig te zijn: Abel (Gen.4:2), Abraham (Gen.12:16), Izak (Gen.26:14), Jakob (Gen.30:31), Mozes (Ex.3:1) en natuurlijk David (1 Sam.16:11).

de goede Herder
Al deze herders zijn hierin voorafschaduwingen van de goede Herder (Joh.10:11 en 14), de Heer Jezus Christus. Hij stelt zijn leven voor de schapen, voorziet hen van voedsel, beschermt hen en verlost hen uit de dood (Joh.10 en Ps.23). Zo wordt Jozef hier voorgesteld, als type van Hem, die gezonden werd tot de verloren schapen van het huis van Israël (Matth.15:24).