Genesis 40:9-13 de droom van de schenker

Jozef, die zelf ooit dromen met geweldige beloften had ontvangen van God, heeft nu twee mensen onder zijn beheer in de gevangenis die gedroomd hebben. Ook deze dromen zijn van God, stelt Jozef. En Jozef wist op de één of andere manier dat hij de dromen zou kunnen uitleggen. Ondanks alles wat hij had meegemaakt, stond Jozef vast in geloof.

Genesis 40
9 En de overste van de schenkers verhaalt aan Jozef zijn droom en hij zegt tot hem: In mijn droom, zie, een wijnstok staat vóór mij.
10 En aan de wijnstok waren drie ranken, en zodra hij begon te botten, kwam zijn bloesem op, en zijn trossen droegen rijpe druiven.
11 En Farao’s beker was in mijn hand. En ik neem de druiven, en ik pers ze uit in Farao’s beker, en ik geef de beker op Farao’s hand.
12 En Jozef zegt tot hem: Dit is de uitleg ervan: de drie ranken, dat zijn drie dagen.
13 Binnen drie dagen zal Farao jouw hoofd verheffen en hij doet jou terugkeren op jouw post, en jij zal Farao de beker in zijn hand geven, zoals je vroeger gewoon was, toen jij zijn schenker was.

dubbele betekenis
Alle dromen in de geschiedenis van Jozef, hebben een dubbele betekenis. De dromen die Jozef zelf had (Gen.37:7-10) zouden een vervulling krijgen in zijn eigen leven. Jozef zou heersen over zijn broers, het huis van Jakob. Maar de dromen hebben ook een profetische toepassing. Ze spreken ook over Degene, van wie Jozef een type is: Christus, die zal heersen over het huis van Israël.

wijn
Wie de Schrift kent, zal met het grootste deel van de droom van de schenker geen moeite hebben. Wijn is in de bijbel een uitbeelding van het nieuwe leven dat er is in Christus. Het proces waardoor wijn tot stand komt, is een illustratie van hoe dit nieuwe leven tot stand komt. Het persen en vertrappen van de druiven zorgt ervoor dat de druif ontbonden wordt: dit staat voor lijden en sterven. Het druivensap wordt opgevangen in eikenhouten vaten. De eik spreekt van de belofte (Gen.13:18) en de vrucht van de eik, de eikel, ook (Gen.17:11). De vaten met druivensap worden opgeslagen in een kelder, ondergronds. Dit is natuurlijk een uitbeelding van het graf. Na enige tijd komen de vaten uit de kelder en dan is het druivensap geen druivensap meer, maar geestrijk vocht: wijn. Het uit de kelder komen (uit het graf) spreekt van opstanding en dus nieuw leven!

de derde dag
De schenker zou na drie dagen verhoogd worden en zijn taak weer oppakken. Het is een uitbeelding van nieuw leven dat er is op de derde dag. Zoals wij delen in het nieuwe leven dat er is, sinds dé derde dag dat Christus opstond. Wij delen door geloof in Christus en Zijn één met Hem geworden in Zijn dood, begrafenis, opstanding, enz.

Romeinen 6
4 Wij werden dan samen met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, net zoals Christus opgewekt werd uit de doden door de heerlijkheid van de Vader, zó ook wíj in nieuwheid van leven zouden wandelen.