Naar aanleiding van mijn eerdere blogs over het begin van Genesis 1 heb ik van verschillende kanten vragen gekregen, die allen gaan over de nederwerping van de wereld. Wat is dat en wat heeft het met Genesis 1 te maken?
De term de nederwerping van de wereld komen we tien keer tegen in het nieuwe testament. In de gangbare vertalingen, zoals de NBG en Statenvertaling, is het alle keren vertaald met grondlegging der wereld. Onderaan deze blog** vindt u alle teksten waar deze uitdrukking voorkomt.
oordeel?
Sommigen verklaren deze nederwerping als een oordeel van God, dat gekomen is over een wereld die er was vóór de huidige wereld. Men stelt dat als in Gen.1:1 staat dat God de hemelen en de aarde schiep en in Gen.1:2 gezegd wordt dat deze aarde woest en leeg was, dit komt door een oordeel dat heeft plaatsgevonden tussen Gen.1:1 en 1:2. Er zijn er die zeggen dat dit een oordeel over Satan en zijn engelen was, anderen verklaren dat er hiervoor een bewoonde wereld was, die is geoordeeld. De nederwerping betreft dan het oordeel waardoor deze wereld woest en leeg is geworden.
gat
Als we deze redenering volgen, bevindt zich tussen Gen.1:1 en Gen.1:2 een gat. Vandaar dat deze leer in het Engels the Gap theory wordt genoemd. De dagen die in Genesis 1 worden genoemd, zijn volgens dit leerstuk geen scheppingsdagen, maar herscheppingsdagen. God heeft in die dagen een wereld hersteld die daarvoor geoordeeld was. In ons land is deze theorie bekend als de restitutieleer.
nederwerping
Het woord dat in de gangbare vertalingen is weergegeven met grondlegging is het Griekse katabole. Dit woord is opgebouwd uit de onderdelen NEERWAARTS+WERPEN. Letterlijk dus een nederwerping. Het bijzondere is, dat in de teksten waar de uitdrukking de nederwerping van de wereld voorkomt, het hoofdzakelijk gaat om Schriftplaatsen die aangeven dat iets lang geleden gebeurd is. Het eerste voorkomen van het begrip is daar een voorbeeld van en is een aanhaling uit het oude testament. In dit vers wordt uitgelegd waarom Jezus in gelijkenissen sprak.
Mattheüs 13
35 opdat het woord vervuld zou worden, dat door de profeet uitgesproken werd, toen hij zei: Ik zal mijn mond opendoen met gelijkenissen, Ik zal uitspreken wat vanaf de nederwerping van de wereld verborgen is.
Psalm 78
Dit is een aanhaling uit Psalm 78, een Psalm van Asaf. Asaf had een belangrijke positie aan het hof van David met betrekking tot het maken van muziek. David was een profeet (Hand.2:30) en Asaf, die door David was aangewezen, profeteerde ook door middel van muziek (1 Kron.25:1-2).
Psalm 78
2 Ik zal mijn mond opendoen met een spreekwoord, ik zal raadsels van vroeger uitspreken.
van ouds
Wat in Mattt.13:35 heet: vanaf de nedewerping van de wereld, wordt in Ps.78:2 genoemd: van vroeger. Het wijst ons op een (ver) verleden, maar wanneer dit precies was, kunnen we uit deze Schriftplaats niet concluderen. Het voert voor deze blog te ver om alle teksten langs te gaan, maar ook de andere voorkomens van de nedewerping van de wereld geven geen uitsluitsel wanneer dit precies was. Het was in ieder geval vóór Abel (Luk.11:50-51), zo lezen we.
Het zijn juist de andere teksten, waar we niet de term nederwerping van de wereld tegenkomen, maar wel het woord nederwerping (katabole), of een vervoeging daarvan, die veel licht werpen op de betekenis. Daarover meer in een volgende blog.
.
** Nederwerping van de wereld: Matth.13:35; 25:34; Luc.11:50; Joh.17:24; Ef.1:4; Hebr.4:3; 9:26; 1 Petr.1:20; Opb.13:8; 17:8.