Richteren 13:25 Simson geïnspireerd

Na een uitgebreide beschrijving van de aankondiging van Simsons geboorte, wordt er geen verslag gegeven van zijn kindertijd, maar alleen vermeld dat hij groot werd. Direct wordt er overgesprongen naar het optreden van Simson als richter. Ook dat doet denken aan de bediening van Jezus. Van Hem weten we immers ook nauwelijks iets van zijn kindertijd.

Richteren 13
25 En de geest van JAHWEH begon hem onrustig te maken in Machane-Dan, tussen Zorah en tussen Esthaol.

in geloof
Veel commentaren leggen de nadruk op de in hun ogen zondige levenshouding van Simson. Maar in de Schrift vind je nergens een veroordeling van zijn gedrag of leefwijze. Van Simson lezen we wel dat vooral de dingen van het vlees hem bezig hielden. Hij is hierin een voorafschaduwing van Jezus van Nazareth, die kwam in gelijkenis van zondig vlees (Rom.8:3). Hij werd mens en was naar het vlees uit het zaad van David (Rom.1:3). En ook Simson was door God gezonden. Het was dan ook de geest van God die hem aandreef tot de dingen die Hij moest doen, lezen we hier. En Simson wist dit, want hij handelde in geloof en wordt daarom ook genoemd in het overzicht van “oudtestamentische geloofsgetuigen” in Hebr.11:32.

tussen Zorah en Esthaol
Het hoofdstuk eindigt met een plaatsbeschrijving. Als deze ons al iets zegt en de kaarten die wij nu hebben kloppen, kunnen we aanwijzen op de kaart wáár Simson door Gods geest gedreven werd. Maar wat zegt dit ons nu eigenlijk en waarom wordt dit zo vermeld? Simson wordt door Gods geest gedreven naar Machane-Dan en dat bevindt zich tussen Zorah en Esthaol.

begin en einde
Ook hier wordt door het noemen van twee plaatsnamen en één daartussen, verwezen naar twee helften in de komst van de Heer, of een eerste en tweede komst van Jezus Christus. Het is de plaats waar Simsons openbare optreden begint en hij geest ontvangt, een uitbeelding van leven. Maar het is ook de plek waar hij aan na zijn dood wordt begraven (16:31). Ook dit is weer een bevestiging van waar Simson een uitbeelding van is: Jezus van Nazareth, vanaf Zijn geboorte tot Zijn dood.