de wegrukking: van gedaante veranderd

In de vorige blog over 1 Korinthe 15 zagen we dat bij het moment van de wegrukking twee bazuinen zullen klinken, waarbij achtereenvolgens de doden in Christus overgankelijk zullen worden opgewekt en de op dat moment nog levende gelovigen zullen worden veranderd. De doden zullen opgewekt worden en een onvergankelijk lichaam ontvangen en het lichaam van de levend overgeblevenen zal worden veranderd in een onvergankelijk lichaam.

Filippenzen 3
20 Want ons burgerschap is in de hemelen, van waaruit wij ook de Redder verwachten, de Heer Jezus Christus…

navolgers van Paulus
De zin vangt aan met het woord want. Daarmee wijst Paulus op het voorgaande waarin hij zijn lezers oproept hem te volgen en anderen die zo wandelen als hij (:17). Ook elders vinden we deze aansporing (1 Kor.4:16) en voegt hij er aan toe: zoals ook in van Christus (1 Kor.11:1).

Er waren in de ecclesia van Filippi, net zoals bijvoorbeeld onder de Galaten, leraren gekomen die predikten dat de gelovigen uit de natiën zich ook moesten laten besnijden en andere Joodse gebruiken onderhouden. Paulus noemt dit: de natiën dwingen zich te verjoodsen (letterlijk: Judaïseren). Zie Gal.2:14.

niet aardsgezind
Paulus noemt deze leraren: vijanden van het kruis van Christus (:18). Omdat het kruis symboliseert dat alles is volbracht en zij, door de natiën te prediken bepaalde gebruiken te onderhouden, daarmee aangaven dat er nog iets aan het werk van Christus kon worden toegevoegd. “Hun god is de buik en hun heerlijkheid is in hun schaamte”, voegt Paulus er aan toe, respectievelijk verwijzingen naar koosjer eten en de besnijdenis. Zij zijn aardsgezind (:19). Volgt hen niet na, maar volg mij na en anderen die ook zo wandelen (:18).

hemels
Want ons burgerschap is in de hemelen. Zij zijn aardsgezind, maar wij zijn burgers van een hemels Koninkrijk. In deze wereld zijn wij ambassadeurs van Christus (2 Kor.5:20), niet behorend tot deze wereld, maar van Hem. Getrokken uit de macht van de duisternis en overgezet in het Koninkrijk van de Zoon van Zijn liefde (Kol.1:13). Onze Heer is in de hemel en daarom zoeken wij de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn (Kol.3:1-2)

21 die het lichaam van onze vernedering van gedaante zal veranderen, gelijkvormig aan het lichaam van Zijn heerlijkheid..

van gedaante verandert
Vanuit de hemelen verwachten wij onze Redder: de Heer Jezus Christus, die ons vernederd lichaam van gedaante zal veranderen. Want de Heer zelf zal neerdalen vanaf de hemel (1 Thess.4:16) en de doden zullen onvergankelijk opgewekt worden, en wij zullen veranderd worden (1 Kor.15:52). Wij ontvangen dan een lichaam dat gelijkvormig is aan Zijn verheerlijkt lichaam. Het lichaam zoals Hij heeft ontvangen in Zijn opstanding, ontvangen wij ook!

Romeinen 8
29 Want die Hij tevoren kende, bestemt Hij ook tevoren tot gelijkvormigen van de afbeelding van Zijn Zoon, opdat Hij de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders.
30 Die Hij echter tevoren bestemt, dezen roept Hij ook, en die Hij roept, dezen rechtvaardigt Hij ook; en die Hij rechtvaardigt, dezen verheerlijkt Hij ook.

gelijkvormig aan Hem
Op Romeinen 8 zullen we later nog terugkomen, want dit hoofdstuk beschrijft uitgebreid dat we bij de verlossing van ons lichaam in de positie van zonen zullen worden gesteld. We zullen als ecclesia (> uitroepsel) delen in alles wat Christus toekomt.

De ecclesia die God uit de natiën verzamelt (Hand.15:14) zijn geroepenen naar Gods voornemen (Rom.8:28) en God heeft hen bestemt tot gelijkvormigen van het beeld van Zijn Zoon en Hij verheerlijkt hen. Alles is Gods werk, Hij heeft het van tevoren bepaald (3x in vers 29-30).

21 …naar de inwerking, waarmee Hij ook alles aan Zichzelf kan onderschikken.

een metamorfose
Bij de wegrukking zullen de doden worden opgewekt en degenen die nog leven, worden veranderd. Zij ondergaan een metamorfose, een complete gedaanteverwisseling. Dat gebeurt met kracht, namelijk naar de inwerking (Grieks: energeian) waarmee Hij ook alles aan Zichzelf kan onderschikken. En Hij zal alles onderschikken (1 Kor.15:27-28; Ef.1:22-23)!

Zij die van Christus zijn, zijn eerstelingen (Rom.8:23) en zullen als eerste delen in het leven van dé Eersteling (1 Kor.15:23). Maar het verzamelen van de eerstelingen gaat aan het binnenhalen van de hele oogst vooraf en is daarvan de belofte!