wegvluchten van alverzoening? (1)

Een lezer van mijn website wees me op een video waarin wordt gewaarschuwd tegen alverzoening. De video is gemaakt door ene Henk van Zon. Omdat in deze video enkele (klassieke) misverstanden rondom dit onderwerp aan bod komen, lijkt het me goed om de argumenten die Henk van Zon geeft tegen alverzoening eens onder de loep te nemen. Henk van Zon opent de video met de vraag:

“Gaat tenslotte iedereen naar de hemel? Ja, volgens de alverzoening. Maar is dit werkelijk wat de bijbel ons leert?”

valse start
Meteen bij de aanvang wordt gestart met een verkeerd uitgangspunt. Nee, niet iedereen gaat naar de hemel. Sterker nog, er is maar een zeer kleine groep met een hemelse positie en toekomst. Dat betreft alleen de gelovigen die behoren tot het lichaam van Christus, dat God Zich in de huidige tijd verzamelt uit de natiën.

aardse positie
Ongelovigen horen hier vanzelfsprekend niet bij, maar ook de gelovigen die voor de opstanding van Christus hebben geleefd en ook zij die nog zullen geloven nadat het lichaam van Christus haar bestemming zal ingaan (Rom.11:25), hebben geen hemelse positie.

Abraham
Als we Abraham als voorbeeld nemen, zien we dat God aan hem beloften deed, die te maken hadden met de aarde. Aardse beloften dus en Abraham verwachtte dan ook niet naar de hemel te gaan.

Genesis 12
3 En Ik zal degenen zegenen die jou zegenen, en degene die jou vervloekt zal Ik vervloeken, en in jou zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden.

Israël
Ook het volk Israël zal in de toekomst een positie hebben op aarde. Aan hen is beloofd dat zij een Koninkrijk van priesters zullen zijn en een heilige natie (Ex.19:6). Het laatste Koninkrijk op aarde, dat alle andere koninkrijken zal teniet doen, zal een Israëlitische wereldrijk zijn met de Messias op de troon, dat alle volkeren zal onderwerpen (Dan.2:44; Dan.7:14,18 en 27).

verzoening
In de kern heeft alverzoening ook niets te maken met “wel of niet naar de hemel gaan”. Verzoening is: de vijandschap laten eindigen. Dat is de gangbare betekenis van het woord, zoals we dat ook vinden in de woordenboeken en zoals het ook in onze taal wordt gebruikt. Wanneer partijen vrede sluiten, verzoenen ze zich met elkaar. Het geloof in alverzoening is dat God alles, het heelal, met Zich verzoent. Dat wil zeggen dat alle vijandschap zal beëindigd worden.
Het woord alverzoening is ook geen theologische term, of een verzinsel van degenen die het geloven, maar is rechtstreeks ontleend aan Kol.1:20, waar Paulus de term gebruikt. Later komen we daar nog op terug, omdat ook deze tekst genoemd wordt in de video.

Henk van Zon zegt ook:

“De alverzoening leert namelijk dat iedereen zich uiteindelijk met alles en iedereen zal verzoenen. Met andere woorden: aan het eind zijn er geen verloren mensen meer, zelfs geen gevallen engelen. Alle schepselen zullen door Jezus Christus gered zijn, ook zij die Hem hebben afgewezen.”

evangelie
Als u het mij vraagt, is wat Henk van Zon hier zegt een geweldig goed bericht (=evangelie)! Met die kanttekening dat het God is die uiteindelijk alles en iedereen met Zich (en met elkaar) zal verzoenen. Zo’n fantastische boodschap hoor je helaas maar zelden. Henk van Zon geeft wel in de video aan dat dit “een positieve en oorstrelende boodschap is”, maar blijkbaar dus niet voor zijn eigen oren.

elke knie en elke tong
Als in de video wordt beweerd dat alle schepselen door Jezus Christus zullen gered zijn, ook zij die Hem hebben afgewezen, lijkt Henk van Zon te suggereren dat er blijkbaar mensen zijn die nog wel vijandig zullen zijn ten opzichte van Jezus Christus en die Hem nog afwijzen. Maar Paulus leert:

Filippenzen 2
9 Daarom verhoogt God Hem ook uitermate, en begunstigt Hij Hem met de Naam boven alle naam,
10 opdat in de naam van Jezus alle knie zich zou buigen van hen die in de hemelen zijn en hen die op de aarde zijn en van hen die onder de aarde zijn,
11 en alle tong van harte zou belijden, dat Jezus Christus Heer is, tot heerlijkheid van God, de Vader.

Jezus is Heer
Elke knie zal buigen voor Jezus Christus en elke tong zal van harte belijden dat Jezus Christus Heer is. Dat is een belijdenis uit geloof, want immers: niemand kan zeggen: Jezus is Heer, dan door heilige geest (1 Kor.12:3)

Henk van Zon demonstreert vervolgens wat Paulus al had voorzegd in 2 Tim.4:3, dat er een tijd zou komen wanneer zij het gezonde onderwijs niet meer zouden verdragen, als hij zegt:

“Alverzoening is een gigantische dwaling dat rechtstreeks uit het koninkrijk der duisternis komt (…) En mijn advies is: vlucht ervan weg!
Alverzoeners maken wel gebruik van Gods uitspraken, maar halen die uit z’n context.”

alverzoeners?
Henk van Zon noemt degenen die in alverzoening geloven “alverzoeners”. Dat is natuurlijk een rare term, want wie verzoent wat? Er is slechts één Alverzoener, en dat is God zelf.

uit de context
In het vervolg van de video worden een aantal teksten besproken die volgens hem door “alverzoeners” buiten de context worden misbruikt om hun ideeën te ondersteunen. Henk van Zon is op de vlucht voor alverzoening en bedenkt dan ook allerlei uitvluchten uit wat Paulus als evangelie naar voren brengt: de verzoening, levendmaking, rechtvaardiging en redding van allen!

Hij schuwt het hierbij niet om zelf teksten uit de context te halen en slaat de plank dan ook aantoonbaar volledig mis. Daarover meer in een volgende blog.


Wil je meer over dit onderwerp weten? Lees of bestel de brochure: wat is het evangelie?