Mattheüs 24:32 en leer van de vijgenboom deze gelijkenis (1)

In de vorige verzen zagen we hoe Israël weer een gelovige natie zal zijn en dat de Israëlieten die over de hele wereld verstrooid zijn, zullen worden opgeroepen om terug te keren naar het land. De door God gezalfde en gestelde Koning heeft Zich aangediend en is aanwezig.

32 Leer echter van de vijgenboom deze gelijkenis…

een gelijkenis
De vijgenboom leert ons een gelijkenis, lezen we hier. Voordat we naar het tweede zinsdeel gaan over het uitlopen van de boom, zullen we eerst moeten weten waarvan de vijgenboom spreekt. Dat is belangrijk om te weten, omdat in de evangeliën nogal wat geschiedenissen voorkomen met een vijgenboom.

Hosea 9
10 Als druiven in de woestijn vond Ik Israël; ik zag jullie vaderen als de eerste vruchten aan de vijgenboom (…)

Israël
Al uit het Hebreeuwse Tenach leren we dat de vijgenboom een beeld is van de natie Israël (vergelijk: Jer.8:13; 24:5,8). Dat hadden we uit het verband van Mattheüs 24 wellicht ook kunnen concluderen, omdat het immers staat in een context die spreekt over het herstel van Israël. Hier gaat het over een vijgenboom die uitloopt, maar we vinden het  tegenovergestelde eerder in het Mattheüs evangelie.

Mattheüs 21
18 En in het vroege morgenuur als Hij teruggaat, de stad in, heeft Hij honger.
19 En Hij ziet aan de weg een vijgenboom, en Hij kwam bij haar en Hij vond niets aan haar behalve bladeren. En Hij zei tegen haar: Er komt geen vrucht meer aan jou, tot in de aeon. En de vijgenboom verdort ogenblikkelijk.
20 En de leerlingen zien het, en zij verwonderen zich, en zij zeggen: Hoe is de vijgenboom zo ogenblikkelijk verdord?
21 En Jezus antwoordde, en Hij zei tegen hen: Amen! Ik zeg tegen jullie, dat als jullie geloof zouden hebben en niet twijfelen, jullie niet alleen dat van de vijgenboom zullen doen, maar ook indien jullie tot deze berg zouden zeggen: Word opgepakt en in de zee geworpen, het zal gebeuren.

onvruchtbaar
De verdorde vijgenboom spreekt van Israël, dat in deze aeon geen vrucht zou dragen. In Marcus 11:13 staat erbij: … en Hij vond niets aan haar, behalve bladeren; want het was niet de tijd van vijgen. Israël zou in deze aeon geen vrucht dragen, omdat het nu niet de tijd is. Het vrucht dragen van Israël zou wachten tot de toekomende aeon, waarover Mattheüs 24 spreekt.
De bladeren zijn een uitbeelding van de werken van de mens, of de werken van de wet. Het is uiterlijk vertoon en lijkt heel wat. Het is datgene waar de mens zichzelf mee probeert “te bedekken” (Gen.3:7), maar het is onvruchtbaar. Zo ook Israël in de tijd van Jezus. Men was religieus, maar herkende Jezus niet als Messias.

dood
De vijgenboom verdort en is dood. Eerder zagen we al dat Israël wordt voorgesteld als een dal met dorre doodsbeenderen, in het graf en dood (Ez.37:1,1-12). Dat Israël terzijde zou worden gesteld, zou door de discipelen aan het volk worden aangezegd. Daar verwijzen ongetwijfeld de woorden van Jezus naar, als Hij zegt dat zij niet alleen dat van de vijgenboom zullen doen.

de Olijfberg
Ook het vervolg sluit aan op wat we eerder hebben besproken. Deze berg, is de Olijfberg (Matth.21:1) en is een uitbeelding van het Koninkrijk. Het Koninkrijk zou terecht komen bij de natiën, waar de zee een uitbeelding van is (Opb.17:15). Het Koninkrijk zou van Israël worden weggenomen en onder de natiën terechtkomen. Het zou een verborgen Koninkrijk zijn (>ondergaan in de zee).