Allereerst is het belangrijk om op te merken dat de term geestelijke gaven weliswaar gebruikelijk is in het christelijke spraakgebruik, maar niet letterlijk in de Schrift voorkomt. In de Statenvertaling en Herziene Statenvertaling komen we de uitdrukking twee keer tegen (1 Kor.12:1, 14:1), maar daar staat gaven schuingedrukt en dat betekent dat de vertalers het hebben ingevoegd, maar het er eigenlijk niet staat.
pneumatikos
Het Griekse woord dat in deze verzen is weergegeven met “geestelijke gaven” is pneumatikos. Het is afgeleid van pneuma, dat geest betekent en is een bijvoeglijk naamwoord. Pneumatikos is moeilijk in één Nederlands woord te vangen en uit het verband moet blijken waarover het gaat.
Het woord is niet slechts gereserveerd voor wat wij “geestelijke gaven” noemen, maar komt in allerlei verbanden voor. Zoals: geestelijke dingen/goederen (Rom.15:27), geestelijke woorden (1 Kor.2:13) en de geestelijke mens (1 Kor.2:15; 3;1). Uit het verband blijkt dan waar het om gaat. Ook hier hebben vertalers woorden moeten invoegen, die er eigenlijk niet staan. In deze verzen staat alleen het woord ‘geestelijke….…’, maar wat er precies op volgt, ontbreekt. De betekenis moet uit de context worden afgeleid.
Vaak wordt er echter wel een zelfstandig naamwoord toegevoegd, zoals bij: geestelijk voedsel (1 Kor.10:3), een geestelijk lichaam (1 Kor.15:44), geestelijke zegen (Ef.1:3), geestelijke boosheden in de hemelen (Ef.6:12), enz.
Hebreeuws en Grieks
Belangrijk om te weten is in dit verband, dat in zowel het Hebreeuws als het Grieks, hetzelfde woord wordt gebruikt voor wind, adem en geest: rûach in het Hebreeuws en pneuma in het Grieks. Deze begrippen zijn nauw met elkaar verbonden en worden vaak zelfs als synoniemen gehanteerd.
opbouw
De elementen waaruit het Griekse woord pneumatikos is opgebouwd, zijn: blazen + resultaat. Wat wij geestelijke gaven noemen, is de uitwerking van God, die Zijn geest, Zijn leven, in iemand geeft (>blaast). Zo blies God in Adam de adem van leven en zo werd de mens een levende ziel (Gen.2:7). En toen de Here Jezus ademde (>blies) op Zijn discipelen, ontvingen zij heilige geest (Joh.20:22).
verschillend
Geestelijke gaven zijn die dingen die Gods geest in de gelovige uitwerkt. Dat is bij elk mens verschillend. Zoals dat ook bij muziekinstrumenten het geval is. Het is dezelfde adem die in een instrument blaast, maar een trompet, dwarsfluit, klarinet, enz. geven allemaal een ander geluid. Zo is het ook met de geest. Het is dezelfde geest die inwerkt, maar in ieder van ons heeft het een verschillende uitwerking, overeenkomend met onze persoonlijkheid, aanleg, capaciteiten, enz.
1 Korinthe 12
1 Nu, wat betreft de geestelijke [gaven] (Grieks: pneumatikos), broeders, wil ik niet dat jullie onwetend zijn.
(…)
4 Nu, er is verscheidenheid van genadegaven, maar het is dezelfde geest;
5 en er is verscheidenheid van bedieningen, en het is dezelfde Heer,
6 en er is verscheidenheid van inwerkingen, maar het is dezelfde God, die alles in allen inwerkt.
7 En aan een ieder wordt de openbaring van de geest gegeven, met het oog op wat nuttig is.
8 Want aan de een wordt door de geest het woord van wijsheid gegeven, en aan een ander het woord van kennis, overeenkomstig dezelfde geest,
9 en aan een ander geloof, door dezelfde geest, en aan een ander genadegaven van gezondheden, door de ene geest,
10 en aan een ander inwerking van krachten, en aan een ander profetie, en aan een ander het onderscheid maken van geesten, en aan een ander soorten van talen, en aan een ander vertaling van talen.
11 En al deze dingen werkt één en dezelfde geest in, die aan een ieder zijn eigen dingen toedeelt, zoals Hij dit besluit.