De misstap van Juda in dit hoofdstuk is moreel verwerpelijk. Toch komt door deze misser wel degelijk het beloofde nieuwe leven tot stand. Het is een prachtig plaatje van hoe God, via de misstap van het Joodse volk, zijn plan uitwerkt (Rom.11:11,12 en 15). Wat een geweldige waarheid dat God ondanks al het gedoe van de mens, alles doet meewerken ten goede (Rom.8:28).
Genesis 38
25 Terwijl zij naar buiten gebracht werd, zond zij aan haar schoonvader deze boodschap: Van de man, van wie deze dingen zijn, ben ik zwanger. En zij zegt: Erken alsjeblieft, van wie deze dingen zijn: het zegelring en het snoer en de herdersstaf.
26 En Juda herkent ze en hij zegt: Zij is rechtvaardiger dan ik, omdat ik haar niet aan mijn zoon Sela heb gegeven. En hij heeft haar verder niet meer bekend.
27 En het is in de tijd, dat zij baren zou, en zie, er is een tweeling in haar buik.
Juda’s erkenning
Juda wordt na een verborgen periode aan zichzelf bekend gemaakt door de attributen die hij Thamar als onderpand had gegeven. Opvallend is dat alle bezittingen van Juda, zonder deze hier uitgebreid te bespreken, wijzen op zegeningen, zoals koningschap, maar ook op identificatie (Gen.41:42; Esth.8:2,8 en 10; Num.17:2; Ps.110:2). Wat het snoer precies is, is lastig te achterhalen. Opvallend is wel dat in het vervolg van de geschiedenis een scharlaken koord (snoer) wordt gebruikt ter identificatie (:30). Deze dingen komen allemaal (weer) bij Juda terecht op het moment dat hij tot inkeer komt.
de bekering van het Joodse volk
Voor Juda wordt zichtbaar wie hij zelf is en hij komt tot de erkenning dat Thamar rechtvaardig gehandeld heeft. Hij beseft ook meteen dat het zijn eigen onrechtvaardigheid is, die Thamar heeft aangezet tot haar handelen. In deze geschiedenis vinden we geïllustreerd hoe in de toekomst het Joodse volk tot erkenning zal komen wie haar Messias is. Zij zullen versteld staan als hun wandaad aan het licht wordt gebracht (Zach.13:6; 12:10). Juda ‘heeft haar verder niet meer bekend’, staat er nog bij: hij hoereert niet meer.
nog een onderbreking
Nog één keer zullen we in het slot van dit hoofdstuk te maken krijgen met een onderbreking. Twee zonen worden er uit Thamar geboren, een tweeling. En zoals gebruikelijk in het boek Genesis vindt er een verwisseling plaats in wie er het eerst geboren wordt. En zoals we dat al eerder in de geschiedenis bij Jakob en Ezau zien (Gen.25:22-26), heeft ook deze geboorte een diepere betekenis.