Genesis 39:10-12 Jozefs beproeving

Jozef was slaaf in het huis van Potifar en daar probeerde de vrouw van Potifar hem te verleiden. Hoe menselijk was het geweest van Jozef als hij op haar toenaderingen was ingegaan? Hij had kunnen redeneren dat hij onrechtmatig behandeld was, omdat hij als slaaf verkocht was naar Egypte. Een standpunt dat hij overigens wel deelde als hij dat wel gerechtvaardigd vond (40:15). Maar Jozef gebruikte dit niet als aanleiding om te zondigen. Jozef bleef trouw aan zijn heer. Potifars vrouw drong echter aan.

Genesis 39
10 En het is als zij dag aan dag tot Jozef sprak, dat hij niet naar haar luisterde, om bij haar te gaan liggen, om met haar te zijn.
11 En het is op een dag als deze dat hij naar het huis komt om zijn werk te doen, en er is niemand van de mannen van het huis daar in huis.
12 En zij grijpt hem bij zijn mantel vast, zeggend: Lig met mij! En hij laat zijn mantel in haar hand achter, en hij vlucht en hij gaat uit, naar buiten.

verzoeking
Het verblijf in Potifars huis, waarin Jozef voorspoedig was (:2-3) en die een voorafschaduwing is van de Handelingen periode, duurde betrekkelijk kort. Potifars vrouw was een ontrouwe vrouw en probeert Jozef over te halen het bed met hem te delen. Dit moet een beproeving voor Jozef geweest zijn. Als we indenken dat Jozef een type is van Christus, dan dringt de vergelijking met de verzoeking in de woestijn van Jezus zich op (Matth.4:1-11). Jezus vertrouwde op wat God, Zijn Vader, gesproken had. En zo vertrouwde ook Jozef in de verzoeking op Zijn God (:9). Jozef deed het enige wat een jonge man in zo’n geval zou moeten doen: hij vluchtte (2 Tim.2:22).

Jozefs kleed
Jozefs mantel blijft achter in het huis. Eerder, bij Jozefs veelkleurig gewaad, hebben we al gezien dat zo’n kleed een uitbeelding is van heerlijkheid en koningschap. Jozefs uitgaan uit het huis van de vrouw, is een uitdrukking van Christus, die het huis van Israël verliet. In eerste instantie letterlijk, toen Hij opvoer ten hemel (Hand.1:9). Maar toen stond de deur voor Israël nog open en kon Israël zich nog bekeren, zodat de Messias zou terugkomen om Zijn koninkrijk op te richten (Hand.3:19-21). Deze deur ging echter dicht toen de leidslieden van het volk Stefanus stenigden (Handelingen 7).

kroon
Stefanus betekent: kroon of krans. Deze geschiedenis in Handelingen 7, beeldt uit hoe Israël haar koning Messias (de kroon) afwees. In het verhaal van Jozef met de vrouw van Potifar wordt dit uitgebeeld in de mantel die achterblijft in het huis: Zijn koningschap gaat niet door. De geschiedenis van de steniging van Stefanus is ook waar Paulus (dan nog Saulus) ten tonele verschijnt (Hand.7:58). Paulus, de apostel van de natiën, die een belangrijk deel van zijn brieven vanuit de gevangenis schreef. En de gevangenis is dan ook de volgende plek waar Jozef terechtkomt.